Zavádění pohybových aktivit

Základní škola Mokrá-Horákov, příspěvková organizace


Cílová skupina: všichni žáci ZŠ, učitelé

  Termín realizace: 2024/2025–stále probíhá

Rozpočet: Ne, z rozpočtu školy (zřizovatel, sponzoři)

Stručný popis a cíl

Naše škola se zapojila do programu Aktivní škola, který podporuje začleňování pohybu do každodenního života žáků. Cílem bylo zvýšit množství přirozeného pohybu během školního dne, posílit zdraví žáků a přispět k jejich lepší koncentraci a celkové pohodě. Změna se zaměřila na přechod od vnímání pohybu jako samostatného předmětu tělesné výchovy k pojetí pohybu jako přirozené a pravidelné součásti školního režimu.

Co se zlepšilo?

  • lepší pozornost a soustředění žáků po pohybových přestávkách,
  • nižší únava a neklid během dne,
  • větší zapojení žáků do pohybových aktivit,
  • pozitivnější atmosféra ve třídách,
  • v delším horizontu také zlepšení fyzické kondice a vztahu k pohybu.

Průběh realizace

  • postupné zavádění pohybových aktivit během jednoho školního roku,
  • začátek – aktivní učitelé TV a vedení školy,
  • následné zapojení dalších pedagogů díky sdílení metodik a ukázek dobré praxe,
  • přizpůsobování programu počasí a prostorovým možnostem (vnitřní i venkovní aktivity).

Možnost dlouhodobé udržitelnosti

Aktivita je dlouhodobě udržitelná díky:

  • motivaci učitelů a podpoře vedení školy,
  • minimálním finančním nákladům.

Doporučení a rady z realizace

  • zapojit aktivní učitele a sdílet mezi sebou příklady dobré praxe,
  • začít s malými kroky (krátké pohybové pauzy, venkovní výuka),
  • využít prostory školy a okolí,
  • důležitá je podpora vedení a otevřená komunikace s učiteli i rodiči

Co bylo zásadní pro to, aby se opatření osvědčilo?

  • podpora vedení,
  • aktivní učitelé.

Jaké problémy musela škola překonat? Jaké bariéry nebo výzvy škola řešila?

  • počáteční neochota některých pedagogů zapojit pohyb do výuky,
  • organizační logistika (dohled, přechody, bezpečnost),
  • klimatické podmínky – špatné počasí omezovalo venkovní aktivity.

Jak se měřil úspěch?

  • pozorování učitelů,
  • zpětná vazba od žáků,
  • zlepšení koncentrace a snížení kázeňských problémů,
  • vyšší účast žáků na pohybových aktivitách mimo hodiny TV.

Výhodou školy je poloha v obci Mokrá-Horákov, kde lze bezpečně využívat venkovní prostory (hřiště, zahradu) pro aktivní přestávky i výuku. Školní hřiště je navíc otevřeno veřejnosti podle provozního řádu, což podporuje pohyb i mimo výuku.

Kontaktní osoba

Mgr. Tomáš Pětivlas, Ph.D.

e‑mail:

Používáte starou verzi internetového prohlížeče. Doporučujeme aktualizovat Váš prohlížeč na nejnovější verzi.

Další info