Mgr. Martina Čichoňová
| e‑mail: |
|---|
Základní škola J.A. Komenského a Mateřská škola, Brno nám. Republiky 10
Cílová skupina: všichni žáci školy
Termín realizace: 25.2.2025–stále probíhá
Rozpočet: rozpočet je stále v procesu (vlastní zdroje školy)
Základní škola J. A. Komenského v brněnských Husovicích dlouhodobě usiluje o smysluplné a efektivní trávení volného času žáků během přestávek, výuky i během odpoledních hodin. V dnešní době, kdy klesá pohybová aktivita dětí a zhoršuje se jejich koncentrace, je třeba podpořit děti organizovaným způsobem nejen v úzkém pojetí, jako je TV či sportovní kroužky.
Žáci mají možnost chodit o velkých přestávkách do tělocvičny či na venkovní hřiště, kde si můžou zahrát libovolné sporty či se jen projít a nadýchat se čerstvého vzduchu. Kromě fyzického pohybu vnímáme, že se žáci potřebují vymanit z uzavřených prostor tříd a chodeb a pohybovat se tak, jak potřebují. Děti se na velké přestávky těší a využívají možnost uvolnit se za jakéhokoliv počasí.
O přestávkách si žáci mohou za dohledu paní asistentky pustit ve třídě z reproduktoru hudbu a zatančit si dle své libosti a stylu. Prostor pro pohybové odreagování a lepší studijní výkony se nabízí i během výuky.
Žáci si mohou zvolit, kdy je stres či přetlak nad jejich síly, a mohou se projít či se protáhnout, a odvést tak pozornost od nepříjemných stavů. Kromě tělocviku a školní nabídky atletického kroužku využíváme nabídek sportovních turnajů a soutěží v průběhu roku, a to nejen ve škole, ale i v regionálním měřítku, a pomáháme tak motivovat žáky k lepším výkonům a ke zhodnocení své kondičky.
Opatření se zavádělo pozvolna, důležité bylo na začátku utvoření týmu z řad pedagogů i nepedagogů, kteří chtějí na projektu participovat. Diskusí v rámci týmu i s dětmi se utvořila kostra pohybových možností na naší škole. Pomohla nám rovněž konzultace s týmem Aktivní školy, který prošel prostory školy a navrhl možná dispoziční řešení k úpravě.
K dlouhodobé udržitelnosti je třeba aktivní zapojení zaměstnanců školy. Jejich proškolením a aktivním zapojením do týmu realizátorů se zvětšuje jejich motivace. Ke klíčovým prvkům také počítáme zapojení komunity rodičů a realizaci projektových dnů zaměřených na sportovní turnaje, bezpečnost a podporu pohybu.
Nenechat se odradit velikostí školy a zdánlivou neaktivitou a nespoluprácí dětí. Děti lze motivovat soutěživostí a týdenními či jinými výzvami, které podporují přirozenou soutěživost u dětí.
Určitě byla zásadní podpora od vedení školy a aktivních učitelů.
Ze začátku je určitá bariéra ze strany dětí, kteří jsou zvyklí trávit čas pasivně, a to nejvíce u mobilu. Je důležité ukázat jim, že lze trávit čas i jinak a ve výsledku se cítí lépe nalazeni po fyzické i psychické stránce.
v měření jsme zatím v procesu
| e‑mail: |
|---|